tiistai 14. helmikuuta 2017

Ystävänpäivänä ystävyydestä

Ystävyys on sitä, kun voit olla toisen seurassa juuri oma itsesi. Parhaimpien ystävien kanssa uskallat paitsi nauraa, niin myös itkeä. Uskallat olla heikko ja tulla itsekin lohdutetuksi. Hyvä ystävä näkee sanojen taakse ja tukee vaikka et sitä olisi välttämättä juuri sillä hetkellä ansainnut.

Vaikka ystävyyssuhteet olisivat lyhyitäkin, niin sinä opit niistä jotain, joko itsestäsi tai toisista. Se tekee niistäkin arvokkaita. Olet saanut näiden lyhytaikaisten ystävienkin kanssa jakaa asioita, joita et kenties olisi kenellekään mulle voinut kertoa. 

Ystävyyden kesto ei määritä kuitenkaan ystävyyden merkitystä, sillä loppujen lopuksi harva ystävyys on elinikäinen. Arvokkaimmat ystävyyssuhteet voivat kuitenkin olla vahvempia kuin perhe tai sukulaissuhteet, sillä ystävät ovat sinun omia valintojasi, kun taas sukulaiset ja perhe tulee sinulle syntymälahjana. Ystäviä ei mikään veriside pakota pysymään yhdessä, vaan se on yhteinen valinta. Hyvässä ystävyyssuhteessä hektisimpinä hetkinä on joustonvaraa, mutta silti molemmat jaksavat työskennellä sen eteen.



Olen jo tähän ikään nähnyt monenlaista ystävyyttä. Muistan liiankin hyvin, ketkä minulle ovat kääntäneet selkänsä suurimpien ilojen ja surujen hetkellä. Toki ystävyyteen nimittäin kuluu heikoimpina hetkinä tukemisen lisäksi myös se, että osataan iloita toisen onnesta sekä menestyksestä ja kasvaa rinnalla.

Tänään olen käyttänyt paljon aikaa sen pohtimiseen, millainen ystävä itse olen osannut olla? Toivottavasti niin hyvä, mitä minun ystäväni ympärilläni ansaitsevat!

Hyvää ystävänpäivää! <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti